Розвиток системи
професійно-технічної освіти в Україні можна розкласти на шість етапів:
1-й етап – з 1888 р. до 1920 р. У цей час
закладалась нормативна база для функціонування системи підготовки робітничих
кадрів. В Україні формувалися кілька систем нижчої професійної освіти:
промислово-технічна освіта, підготовка спеціалістів для водного та залізничного
транспорту, сільськогосподарська освіта, жіноча професійна освіта, мережа
курсів на виробництві;
2-й етап – 1920-1929 рр. Була вже
створена українська освітня система, однією із її складових була нижча
професійна освіта. 11 вересня 1929 р. в Україні було оголошено постанову ЦВК і
РНК СРСР „Про встановлення єдиної системи індустріально-технічної освіти”, на
підставі якої визначалося три єдині форми підготовки і перепідготовки
кваліфікованих робітників у системі індустріально-технічної освіти: шкільне
навчання, додаткова (курсова) освіта для зайнятих на виробництві, заочне
навчання; два типи освітніх закладів - школи фабрично-заводського учеництва
(ФЗУ) та нижчі професійно-технічні школи;
3-й етап – 1929-1940 рр. Постановою РНК
СРСР від 30 березня 1929 р. всі школи ФЗУ, розташовані на території України,
були передані у підпорядкування ВРНГ УРСР (господарським наркоматам). За
органами НКО залишилося загальне керівництво та контроль за навчальною
роботою..
4-ий етап – 1940-1959 рр. Підготовка
робітничих кадрів, підпорядкована різним господарським наркоматам, не допускала
перенаправлення робітників, підготовлених для своєї галузі, що гальмувало
зростаючі потреби військово-промислового комплексу Радянського Союзу. Указом
Президії ВР СРСР від 2 жовтня 1940 р. № 37 була створена державна система
трудових резервів, якій були передані у підпорядкування всі ФЗУ. За 1940-1959
рр. у закладах трудових резервів було підготовлено 2014 тис. робітників різних
професій;
5-й етап – 1959-1991 рр. Система трудових
резервів припинила своє існування після прийняття ВР СРСР 24 грудня 1958 р.
Закону СРСР „Про зміцнення зв’язку школи з життям і про подальший розвиток
системи народної освіти СРСР”. Рада Міністрів УРСР 7 липня 1960 р. затвердила
„Положення про Головне управління професійно-технічної освіти при Раді
Міністрів УРСР”, в якому були визначені завдання системи ПТО: здійснювати
планомірну і організовану підготовку для всіх галузей народного господарства
культурних і технічно освічених робітників, працівників сільського
господарства. Всі навчальні заклади трудових резервів реорганізувалися в
професійно-технічні училища (ПТУ). Постановою ЦК КПРС та Ради Міністрів СРСР
від 3 квітня 1969 р. „Про заходи по дальшому поліпшенню підготовки
кваліфікованих робітників у навчальних закладах системи професійно-технічної
освіти” почалося поступове перетворення існуючих ПТУ з терміном навчання (на
базі 8 класів) 1-3 роки у навчальні заклади (на базі 8 кл.) з 3-4-річним
терміном підготовки робітників з отриманням повної середньої освіти або середні
професійно-технічні училища (СПТУ). З 1984 р. всі денні ПТНЗ були
реорганізовані в СПТУ, до яких зараховувалися учні після 9-го кл.
загальноосвітньої школи.
6-й етап – від 24 серпня 1991 р. 24
липня 1991 р. спільною постановою Міністерства народної освіти УРСР, Міністерства
праці УРСР та Президії Академії наук УРСР № 7/52/59 була затверджена „Концепція
професійно-технічної освіти України”, яка відповідала розвитку суспільства на
той час і визначила стратегічні напрями розвитку
У 1998 р. приймається перший в історії
України Закон „Про професійно-технічну освіту”. Аналіз процесів, що відбувались
в державі на той час, дав поштовх до створення професійно-технічних навчальних
закладів нового типу. ПТУ поступово стали перетворюватися у багатофункціональні
регіональні та галузеві професійні освітні центри, що передбачалося постановою
Кабінету Міністрів від 2 квітня 1998 р. „Про затвердження комплексних заходів
щодо реформування ступеневої професійно-технічної освіти, спеціалізації та
перепрофілювання професійно-технічних навчальних закладів”. Почали формуватися
також інші навчальні заклади професійної освіти, курси для перепідготовки
незайнятого населення, з’явилися вищі професійні училища, центри
професійно-технічної освіти, професійні ліцеї.
З 1994 р. в Україні має місце тенденція
до зменшення мережі закладів професійно-технічної освіти і зменшення кількості
учнів. Це можна пояснити кількома причинами:
· демографічні процеси в Україні, зокрема
зменшення кількості дітонароджуваності;
· криза в економіці призвела до скорочення
кількості підприємств та, відповідно, зменшення державного замовлення на
підготовку робітничих кадрів;
· відсутність науково обґрунтованого
прогнозування потреб у робітничих кадрах тощо.
Існує мережа професійно-технічних
навчальних закладів приватної форми власності, яка нараховує 798 навчальних
закладів з контингентом 100 тис. осіб, які отримують професійну підготовку за
179 робітничими професіями (станом на 2007-2008 навч.рік).
Підготовка робітників у державних 876
ПТНЗ у 2009-2010 навч. році здійснювалась за 526 робітничими професіями.
Середній показник працевлаштування
випускників державних ПТНЗ за отриманою професією по Україні в 2008-2009 навч.
році складав 94,3 %.
Комментариев нет:
Отправить комментарий